Öğretim faaliyetlerinin yalnızca sınıf ortamında sürdürülmesi genellikle yeterli olmamaktadır. Bu nedenle, günlük hayatta iç içe olan ve okul dışı öğrenme faaliyetlerinin önemi giderek artmaktadır. Öğretmen adayları, okul dışı öğrenme ortamlarında mobil teknolojilerin önemli avantajlar sunduğunu ifade etmektedir.
Günümüzde, örgün eğitimi destekleyen okul dışı öğrenme ortamları, okul yapısının dışında kalan alanlarda ve okulda geçirilen zaman kapsamındaki eğitim olarak kabul edilmektedir. Milli parklar, müzeler, kütüphaneler gibi birçok toplumsal alan bu öğrenme ortamlarına dahil edilmektedir. Ancak zaman, mekân ve maliyet gibi sınırlamalar nedeniyle bu ortamların her zaman fiziksel olarak ziyaret edilmesi mümkün olmamaktadır. Bu noktada mobil teknolojiler, öğrencilere öğrenme süreçlerinde esneklik sağlayarak önemli bir rol oynamaktadır.
Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Doç. Dr. Ebru Turan Güntepe, Doç.Dr. Ümmü Gülsüm Durukan ve Doç.Dr. Necla Dönmez Usta’nın yaptığı “Mobil Uygulama Destekli Okul Dışı Öğrenme Ortamı” adlı çalışma, öğretmen adaylarının mobil uygulama destekli okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik dijital materyaller geliştirmelerini ve bu materyallerin uygulanarak değerlendirilmesini amaçlamıştır. Araştırmaya göre, öğretmen adayları öğrencilere açık ve anlaşılır etkinlikler yaptırmanın, onların öğrendiklerini değerlendirmelerine katkıda bulunduğu belirtmişlerdir. Bu durum, öğrencilerin derslerden keyif almasını ve ilgilerinin artmasını sağlamaktadır. Ayrıca, öğretmen adaylarının çoğu bu uygulamalar aracılığıyla teknolojinin bilinçli bir şekilde kullanılacağına dikkat çekmektedir. Araştırmada, mobil destekli eğitimin motivasyonu artırma, özgüveni güçlendirme ve merak uyandırma gibi etkileri de vurgulanmaktadır. Ancak, çalışmaya katılan bazı öğretmen adayları; teknik imkanların kısıtlı olması, maliyet ve öğretmene düşen yükün fazla olması gibi konularda endişelerini dile getirmiştir.
Çalışmada okul dışı öğrenme faaliyetlerinin, konuları günlük yaşamla ilişkilendirmeye yardımcı olduğu belirtilmektedir. Bu sayede öğretmen adaylarının hem konuya dair bilgi birikimlerinin arttığı hem de konuya yönelik farkındalık ve duyarlılık kazandıkları vurgulanmaktadır. Sonuç olarak, çalışmada okul dışı öğrenme ortamlarında kullanılabilecek mobil destekli çeşitli uygulamaların geliştirilmesi ve bu uygulamalarla öğrenme ortamlarının zenginleştirilmesi önerilmektedir. (Bilimin Kamusal İletişimi (bil-ki) TÜBİTAK 1001, proje no:123K063)
MUHABİR: TÜLİN ERSOY