Belediye Meclis Üyesi Dilli, Dal-Çık projesinin ne kadar tehlikeli olduğunu teknik veri ve analizlerle tespit eden mühendislerin görüşlerini paylaştı.
Cumhuriyet Halk Partisi Giresun Belediye Meclisi Üyesi Serdar Dilli, Giresun şehir içi girişine yapılması planlanan Dal-Çık projesinin mal ve can güvenliği açısından büyük tehlike oluşturabileceğini kaydetti. Dilli, Giresun’un önceliğinin Güney Çevre Yolu Projesi olması gerektiğini, Dal-Çık projesinin bu haliyle bir intihar olduğunu ifade etti. Türkiye’deki bazı Dal-Çık geçitlerinde su baskınları meydana geldiğini ve insanların canlarını zor kurtardığını hatırlatan Dilli, “Giresun Liman kavşağı ihale dosyasında dahil edilen projesi incelendiğinde üzeri kapalı 120,40 metre uzunluğundaki altgeçit kısmı ortalama tır, kamyon taşıtlarının gabari yüksekliğinin üzerinde yeşil alan olan döşeme kalınlığı ile en az 8-9 mt yüzeyden derine inileceği ve bu derinliğe inebilmek için belirli bir mesafeye boyuna eğimle inilip sonra kapalı kesit altgeçit geçildikten sonra benzer bir boyuna eğimle çıkılacağı planlanmış olduğu
anlaşılmaktadır. Dolayısıyla şu anki durumda dal-çık da birikecek suların deniz seviyesine pompaj kullanmaksızın tahliyesinin mümkün olamayacağı anlaşılmaktadır. Yağmursuyu ani olarak bastırıp 1 m2’ye 150 kg yağmur yağarak kısa sürede dal-çık kavşağın üzerinin açık olduğu kısımlarda birikecek su hacmi pompaj ile kısa sürede tahliye edilemeyecek olup bu sistemin işlemeyeceği düşündürmektedir. Ayrıca Giresun Limanı Kavşağında farklı seviyede dal-çık olacak boyuna yaklaşım kısımlarının (120,40 m altgeçit hariç) üzerinin döşemesiz yağmursuyu geçirecek şekilde açık olması halinde bu alanın üzeri hiçbir şekilde kullanılamayacak ve üzerinde yeşil alan rekreasyon alanı olarak düzenlenemeyeceği için kötü bir görünüm oluşturacaktır” dedi.
Karadeniz Sahil Yolu Giresun şehir içi geçişinin hizmete açıldığı günden beri şehre tek giriş olan liman kavşağının çözüm beklediğine dikkat çeken Dilli, “Karadeniz sahil yolu boyunca komşu pek çok ilçe merkezi ve il merkezinde transit olarak geçen kamyon ve tır trafiğinden oluşan araç yükü şehir merkezine uğramadan kuzeyden veya zemin altı tünellerle geçirilirken Giresun için halen böyle bir çevre yolu veya tünel yol alternatif çözüm olarak sunulmamıştır.
Karadeniz Sahil yolunun ilk yapıldığından beri komşumuz Ordu ve ilçemiz Tirebolu gibi kısımlarda transit olarak geçen kamyon ve tır trafiğinden oluşan araç yükü şehir merkezinden by pass edilerek tünellerle geçilmiş ve uygulanmıştır. Yine yakın yakın zamanda yapılan Trabzon Yomra Kaşüstü kavşağı Karayolları 10.Bölge Müdürlüğü tarafından 1250
m boyunda altgeçitli köprülü kavşağın, yağmursuyu baskınları endişesi ile 750 metresi üzeri betonarme döşeme kapalı tünel olarak yapılmış ve üzerinde yağmur almayacak şekilde yeşil alan olarak yapılmıştır. 20 Haziran 2021 belediye başkanlığı tarafında basına verilen beyanatta Giresun şehir içi geçişi projesinin yaklaşık maliyetinin çok yüksek olduğunu belirterek “Bizi niye yapılmıyor diye eleştiriyorlar, bu o kadar kolay bir iş değil, yaklaşık 1
km’lik bir mesafede uygulanacak bir proje” olup, Şehir içi geçişi projesinde 14 m’lik yol mevcut yol genişliği 40m’ye çıkarılıyor. 20.000 m² Kentsel Reaksiyon Alanı ortaya çıkıyor şeklinde basına beyanat vermişti. Ancak yakın zamanda ihalesi yapılan Giresun Limanı Kavşağı, Karayolları 10.Bölge Müdürlüğü tarafından ihale edilmiştir. Ancak ihale edilen dokümanlarda bulunan projelerde dal çık projesinin üzeri kapalı kısmının bir tünel yol
olmadığı, sadece 120,40 mt’nin üzeri kapalı betonarme döşemeli olan bir altgeçit olduğu , diğer kısımlarda yolun üzerinin derine inen ve üzerinin yağmursuyu dolacak şekilde açık olan bir kesit olduğu anlaşılmaktadır. Altgeçit üzeri kapalı kısmının 120,40 mt olduğu ihale dosyasında ekli teklif birim fiyat cetvelinde bulunan gibi imalat kalemlerindeki döşeme betonu ve KGM/21.053 pozlu iskelesi için öngörülen miktarlara bakıldığında da teyit edilebilmektedir. Meteorolojik verilere bakıldığında İlimiz bir yıl içerisinde ilimizde bi ayda ortalama yaz aylarında 11 gün, bahar ve kış aylarında 15 gün yağmur yağışlı olduğu görülecektir. Yapılacak farklı seviyeli kavşak (dal-çık) ile Giresun Limanı kısmı kavşak ile transit trafik ile kent içi trafiğinin birbirinden ayrılması sağlanmış olacağı düşünülmüş, ancak bu çözümün İlimizdeki daha öncede meydana gelen yağışlar ve taşkınlar ele alındığında üzeri dal-çık kavşağın üzerinin açık kısımlarının yaklaşık 1000 mt kadar olacağı ve bu kısımlarda
ani birikecek suların tahliyesinin deniz seviyesinin altında kalınacağından dolayı işletilemeyeceği aşikardır” dedi.
“GİRESUNLULARIN DENİZLE BAĞINI TAMAMEN KOPARACAK”
1930’lardaki Atatürk tarafından Türkiye’yi tanıtmak için illerden çektirilmiş fotoğraflara bakıldığında Giresun’un insanlarının eskiden halkın Karadeniz barışık, iç içe olan bağını daha da koparacağı anlaşılmaktadır. Bu nedenle öncelikle şehrimize öncelikli olarak transit trafiği geçirecek güney çevre yolu yapılması zaruret halinde iken, Dal – Çık adı ile duyurulup üzeri (sadece 120,40 m Altgeçit kısım hariç) üzeri açık olan değil, en azından yağmursuyu baskılarında olabildiğince korunacak Trabzon Yomra Kaşüstü’ndeki gibi üzeri kapalı bir tünel gibi çalışacak, üzerinin yeşil ve rekreasyon alanı olarak kullanılabileceği bir kapalı kesit tünel yapılmalıdır.”