Açık Mod
Koyu Mod
Sistem Modu

Giresun’da fındık üretimini tehdit eden kahverengi kokarca zararlısına karşı biyolojik mücadelede yeni bir aşamaya geçildi. İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından üretilen samuray arıları doğaya bırakılırken, zararlının popülasyonunun doğal yollarla azaltılması hedefleniyor.

Giresun’da son yıllarda fındık başta olmak üzere birçok tarım ürününde verim ve kalite kayıplarına neden olan kahverengi kokarca ile mücadele çalışmaları aralıksız sürüyor. Mekanik ve kimyasal mücadelenin yanında uzun vadeli çözüm olarak görülen biyolojik mücadele kapsamında üretilen samuray arıları doğaya salınmaya başlandı.
Kahverengi kokarcanın yumurtalarını parazitleyerek çoğalmasını engelleyen samuray arılarının, zararlının yayılımını azaltması ve popülasyonunu baskı altına alması amaçlanıyor.

VALİ KOÇ ARI SALIMINA KATILDI
Giresun’un Aksu Mahallesi’nde düzenlenen programda Giresun Valisi Mustafa Koç, İl Tarım ve Orman Müdürlüğü yetkilileriyle birlikte samuray arılarını fındık bahçelerine bıraktı.
Programda konuşan Vali Koç, Giresun’un Türkiye’nin en önemli fındık üretim merkezlerinden biri olduğunu belirterek, kahverengi kokarcanın son yıllarda üreticiler için ciddi bir tehdit oluşturduğunu söyledi.
Koç, 2025 yılında yaşanan zirai don, aşırı sıcaklar ve zararlı baskısı nedeniyle fındık rekoltesinin yaklaşık yüzde 30 azalarak 65 bin 735 tona gerilediğini ifade etti.

BU YIL HEDEF 130 BİN SAMURAY ARISI
Kahverengi kokarca ile mücadelenin tüm kurumların koordinasyonuyla sürdürüldüğünü vurgulayan Koç, eğitim çalışmaları kapsamında 46 binden fazla üreticiye ulaşıldığını, 102 bini aşkın hanede kışlak mücadelesi yapıldığını ve feromon tuzaklarının dağıtıldığını belirtti.
Biyolojik mücadeleye büyük önem verdiklerini ifade eden Koç, “2025 yılında 90 bin 664 adet samuray arısı salımı gerçekleştirdik. Bu yıl ise bu sayıyı 130 bine çıkararak mücadeleyi daha etkin hale getirmeyi hedefliyoruz. Samuray arısından beklentimiz, kahverengi kokarca popülasyonunu doğal yollarla baskı altına alarak zararlının yayılımını azaltmak ve uzun vadede kimyasal mücadeleye olan ihtiyacı düşürmektir” dedi.

ÜRETİCİLERE ÇAĞRI
Vali Mustafa Koç, vatandaşların da mücadeleye destek vermesi gerektiğini belirterek özellikle kışlak dönemlerinde ev, ahır, depo ve müştemilatlarda gerekli mücadelenin yapılmasının önemine dikkat çekti. Fındık bahçelerinde ise entegre mücadele takvimine uygun ilaçlamaların aksatılmaması gerektiğini ifade etti.
Koç, üreticilerin emeğini korumak ve fındıkta verim ile kalite kayıplarını en aza indirmek amacıyla mücadelenin kararlılıkla sürdürüleceğini sözlerine ekledi.
2