Eğitimde okuma becerilerini geliştirmek amacıyla kullanılan çeşitli teknikler arasında son dönemde öne çıkan biyonik okuma tekniği, hem okuma hızını hem de anlama yeteneğini artıran yenilikçi bir yöntem olarak dikkat çekmektedir. Cep telefonu, bilgisayar ve tablet kullanımının arttığı günümüzde, bilgi edinme ve okuduğunu anlama konusunda yaşanan zorluklara karşı etkili bir çözüm sunan bu teknik, özellikle dijital çağın gereksinimlerine uygun bir yaklaşım sağlamaktadır.
Teyyaredüzü Şehit Ufuk Bingöl Ortaokulu’nda Türkçe Öğretmeni Asuman Kaya ve Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Dr. Öğr. Üyesi Ülkü Kara’ya ait “Biyonik Okuma Tekniğinin Okuma Eğitiminde Kullanılabilirliği” isimli çalışma, bu tekniğin öğrencilerin okuma hızına ve anlama oranına etkisini değerlendirmektedir. Araştırma kapsamında Giresun ilinde ortaokul 6. sınıf öğrencileri arasından seçilen iki sınıfta yapılan deneysel çalışmada, bir grup biyonik okuma yöntemiyle okurken, diğer grup klasik okuma yöntemini kullanmaktadır. Araştırmanın sonuçları, biyonik okuma tekniğinin okuma hızını artırdığı gibi anlama becerisini de belirgin bir şekilde geliştirdiğini ortaya koymaktadır.
BİYONİK OKUMA, OKUMA VE ANLAMA BECERİLERİNİ GÜÇLENDİRİYOR
Çalışma kapsamında biyonik okuma tekniği uygulanan öğrenciler, düşünce yazılarını ortalama 2.34 dakikada tamamlarken, klasik okuma yöntemi uygulayan öğrencilerin aynı türdeki metni okuma süresi 2.45 dakika olarak ölçülmektedir. Şiir türünde ise biyonik okuma tekniği kullanan grup 0.30 dakikada metni tamamlarken, kontrol grubu 1.14 dakikada tamamlamaktadır. Deney grubundaki öğrenciler, okuduğunu anlama testlerinde de daha yüksek puanlar alarak biyonik okuma tekniğinin öğrenme başarısına katkı sağladığını kanıtlamaktadır.
Biyonik okuma tekniğinin, dijital ortamlarda ekran süresini kısaltma ve yabancı dil öğreniminde faydalı olacağı düşünülmektedir. Araştırmacılar, bu yöntemin düzenli kullanımıyla öğrencilerin okuma ve anlama becerilerinde kalıcı gelişmeler gözlenebileceğini belirtmektedir. Ayrıca, gelecekte yapılacak çalışmalarla biyonik okuma tekniğinin farklı metin türleri ve yaş grupları üzerinde geniş kapsamlı incelenmesinin, eğitime katkısını daha da güçlendireceği öngörülmektedir.
(Bilimin Kamusal İletişimi (bil-ki) TÜBİTAK 1001, proje no: 123K063)
Muhabir: Çağla ÖZTÜRK