Dünya genelinde ekonomik gelişimin temel unsurlarından biri olarak görülen girişimcilik, gelişmiş ülkelerde yüksek seviyelerde gözlemlenmektedir.
Giresun Üniversitesi’nden Prof. Kurtuluş Yılmaz Genç’in yürüttüğü çalışmalara göre, Finlandiya ve Kuzey Avrupa’daki girişimcilik seviyesi, bu ülkelerin ekonomik refahlarının temel taşlarından biridir. Bu başarıda toplumsal kültür ile girişimcilik arasındaki güçlü bağ öne çıkmaktadır. Finlandiya’da girişimcilik kültürü, ailede başlayan ve eğitimle desteklenen katılımcı bir yaklaşımla oluşturulmaktadır.
Finlandiya’da eğitim, girişimcilik seviyesini doğrudan etkileyen temel bir unsurdur. Ülkede öğretmenler, en az yüksek lisans derecesine sahip olup bilgi ve psikolojik testlerden geçerek titiz bir seçim sürecine tabi tutulmaktadır. Ayrıca öğretmen adayları, zorunlu stajlarla uygulamalı eğitimden geçmekte ve bu sayede eğitim sistemi güçlü ve kaliteli bir altyapıya sahip olmaktadır. Öğretmenlik mesleği Finlandiya’da son derece saygın olup topluma yönelik etkisi büyüktür. Bu durum, eğitim sisteminin başarısına ve öğrencilerin yüksek performansına yansımaktadır.
Finlandiya’da öğrenciler, özellikle matematik, fen ve doğa bilimleri gibi alanlarda dünya çapında yüksek performans sergilemektedir. Eğitim sistemi, öğrencilere kendilerini özgürce ifade etme ve yaratıcı düşünme imkanı sunmaktadır. Okullar, belediyelerin denetiminde olup toplumla yakın ilişkiler içindedir. Büyük şehirlerde okul müdürleri, belediyeler tarafından atanmakta ve müdürler de öğretmenleri seçmektedir. Bu yönetim modeli, okulların toplumla bütünleşmesini sağlamaktadır.
Finlandiya’da öğrenciler arasındaki rekabetten kaçınılmakta, okulu sevdirme hedeflenmekte ve öğrencilere kişisel saygı gösterilmektedir. Eğitimin her aşaması devlet tarafından finanse edilmekte, bu da eşit eğitim fırsatlarını beraberinde getirmektedir. Finlandiya’da çocuklar, okul yaşamı ile gerçek yaşamın bütünleştiği, “yaşayarak öğrenme” ilkesine dayalı bir eğitimden geçmektedir. Bu özellikler, çocukların girişimcilik yeteneklerinin gelişimini desteklemekte ve girişimci bir toplum yaratılmasına katkı sağlamaktadır.
Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nden Prof. Kurtuluş Yılmaz Genç’in “Eğitim Sisteminin Girişimcilik Davranışı Üzerindeki Etkisi: Finlandiya Örneği” adlı çalışması, girişimciliğin öğrenci odaklı, saygı temelli, özgürlükçü bir eğitim yapısı ile desteklendiğini ortaya koymaktadır. Çalışmada, gelişmiş ülkelerde eğitim sistemlerinin girişimcilik kültürünü destekleyecek şekilde yapılandırılması gerektiği vurgulanmaktadır. (Bilimin Kamusal İletişimi (bil-ki) TÜBİTAK 1001, proje no: 123K063).
HABER: GÖKÇE BAYDAR