Siyasal iletişimin dönüşümü dijital medyada siyasal reklamlar

Bilgi iletişim teknolojilerinin gelişmesi, siyasal iletişimde önemli bir dönüşümü tetikleyerek siyasal reklamları ve seçim kampanyalarını yeniden şekillendirdi.

Siyasal iletişimin dönüşümü dijital medyada siyasal reklamlar
REKLAM ALANI
Yayınlama: 12.07.2024
3
A+
A-

Sosyal medya platformlarındaki reklamlar, siyasal aktörlerin seçmenlere doğrudan ve etkili bir şekilde ulaşmasını sağladı. Bu yeni ortamın, propaganda ve reklam stratejilerinin seçmen algısını yönlendirmede önemli olduğu vurgulandı.

İletişim teknolojilerinin toplum ve insanlar üzerindeki etkisi hem kitle iletişim araçlarını hem de internetle birlikte gelişen sosyal medya platformlarını, hedef kitleye ulaşmak için kullanılan etkili araçlar haline getirdi. Sosyal medyanın iletişim teknolojilerine dahil olmasıyla fiziksel engeller kalktı ve siyasal iletişim alanı farklı bir yapıya büründü. Sosyal medya, toplumu oluşturan bireylerin ilgisini çekerek insanların siyaset alanında düşüncelerini dile getirmelerini ve siyasi olaylar ile ilgili yorum yapmalarını sağladı. Siyasal iletişimde seçmenlerle etkileşim kurmak ve algılarını yönetmek için siyasal reklamlar önemli bir rol oynadı.

SOSYAL MEDYA SANAL KAMUOYU OLUŞTURDU

Giresun Üniversitesi’nden Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Gürbüz ve Dr. Öğr. Üyesi Nedim Serhat Bilecen’in “ Sosyal Medyada Siyasal Reklamcılık: 14 Mayıs 2023 Seçimleri Üzerine Facebook İçerik Çözümlemesi ” adlı çalışmada siyasal reklamların, hedeflenen kitlenin ilgi ve dikkatinin istenen yere çekilmesinde ve kamuoyu oluşturmada kullanılan etkili bir araç olarak kabul edildiği tespit edildi. Teknolojinin ulaşılabilirliği, insanların ilgi alanları ile alışkanlıklarını tek bir alana toplayarak zaman ve kaynak sınırlamasını ortadan kaldırdı ve insan iletişimini genişletti. İnternet üzerinde ortaya çıkan bu ortam, sanal kamuoyunu oluşturdu. Siyasi aktörler, seçmenlerle iletişim kurarken ve politikalarını aktarırken uzun zaman dilimlerini kullanmak yerine sosyal medya aracılığıyla kısa sürede daha çok seçmene ulaşmayı başardı. Seçmenlere doğrudan ve samimi iletişim fırsatı tanıyan sosyal medya araçları, siyasetçi ile seçmen arasındaki bağın kuvvetlenmesine olanak sağladı. Sosyal medya araçları, bu yönüyle dijital siyasal reklamların en önemli yayılım alanı haline gelerek seçmen kitlelerinde farklılaşmalara sebep oldu. Böylece sosyal medya platformlarına özgü bir seçmen profili ortaya çıktı.

Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Gürbüz ve Dr. Öğr. Üyesi Nedim Serhat Bilecen’in yapmış olduğu çalışmada, Facebook kampanyaları incelendiğinde; Facebook’u etkin şekilde kullanmayan adayların seçmenlerin ilgisini çekemediği görüldü. Sosyal medyayı kullanmayan adayların seçmene ulaşmakta zorlandığı ve seçmenlerin kanaatlerinin oluşmasında yetersiz kaldığı belirlendi. Siyasi aktörlerin doğru sosyal medya yönetimi ve bu medyalara bağlı yeni siyasal iletişim yöntemlerini benimsemesi, seçim çalışmalarında adayların ve grupların seçmenleri etkileme gücünü artırdı. (Bilimin Kamusal İletişimi (bil-ki) TÜBİTAK 1001, proje no:123K063)

Muhabir: Gökçe Baydar

REKLAM ALANI